ti 15. helmikuuta 2022 07.00.00
Huoltomies Kari Lahtisen puhelin soi kello kolme yöllä. Siellä on Securitaksen vartija, joka ilmoittaa lunta tulleen yli kolme senttiä.
Kun työntekijät alkavat valua aamulla työpaikoillensa, Forssan Kutomon alueen parkkipaikoille on esteetön pääsy ja kävelytiet oville on hiekoitettu koko matkan leveydeltä. Portaistakin on lumet ja jäät sulatettu.
Se tarkoittaa, että huoltomies Kari Lahtinen on noussut kolmelta ylös, tullut työpaikalle ja istunut traktorin hytissä monta tuntia. Perässä tulevat alueen kaksi muuta huoltomiestä, jotka hoitavat rappusten harjaamisen ja ovien edustojen kolaamisen.
– Teemme alueen aurauksen puoliksi itse ja puoliksi ostopalveluna. Silti se tarkoittaa noin 5–6 tunnin urakkaa aurauksineen ja hiekoituksineen.
Tosiaan, lumen auraamisen lisäksi parkkipaikat ja kulkutiet on hiekoitettava huolella. Se on ainoa tapa estää liukastumiset.
Joskus lunta tulee niin paljon kerralla, että seuraavana päivänä on jatkettava parsimista, kuten Lahtinen työtä kuvailee. Ja kun lunta tulee todella paljon, sitä on myös kuljetettava alueelta pois. Lumikasoja ei voi kasvattaa loputtomiin.
Monta yöllistä lähtöä
Kari Lahtinen laskee, että tänä talvena on tullut lähes kymmenen lähtöä. Vaikka lumi sataisikin päivällä, se ei helpota yhtään Lahtisen yötöitä. Parkkipaikkoja ei pääse putsaamaan ennen kuin se on tyhjä autoista.
Lahtinen toivoo kuitenkin, että autot jätettäisiin juuri niille osoitetuille parkkipaikoille.
– Kun autoja jätetään mihin sattuu, saa olla todella varovainen, ettei auratessa tee kolhuja. Sen lisäksi lumitöitä ei pysty tekemään huolellisesti.
– Ihmiset eivät välttämättä tule ajatelleeksi näitä asioita lumitöiden tekijän näkökulmasta. Ja kuitenkin harvemmin tulee kiitosta siitä, että lumityöt on hyvin tehty, Lahtinen hymyilee.
Vaikka hiekoitus seuraa aina aurausta, kaikilla keleillä ei santakaan tepsi.
– Pahinta on märkä lumi, joka jäätyy saman tien liukkaaksi jääradaksi. Sen pinnalla hiekkakin luistaa. Näillä keleillä hyvät talvijalkineet ovat paikallaan.
Liukastumisissa nollatoleranssi
Kutomon alueella lumityöt otetaan vakavasti ja työt tehdään huolella. Kun yleisesti aurauksen lumiraja on viisi senttiä, on se Kutomolla kolme senttiä. Myös liukastumisien suhteen on nollatoleranssi.
Ohi kulkeva lounasravintolan emäntä vahvistaa, että Kutomolla on Forssan paras kunnossapito. Kehuja tulee siitäkin huolimatta, että hiekoitussanta kulkeutuu sisälle ja naarmuttaa lattiat.
Kari Lahtinen on vastannut Kutomon lumitöistä yli neljäkymmentä vuotta. Kun lumet seuraavan kerran sulaa, Lahtinen aikoo vaihtaa pysyvästi vapaalle.
– Ihan kivaa hommaa tämä on ollut. Tykkään tehdä lumitöitä. Vaikka kyllä täytyy myöntää, että näillä kilometreillä montaa yötä peräkkäin ei jaksa lähteä hommiin.
Vuodenaikojen vaihtuminen varmistaa sen, että huoltomiehellä riittää töitä sen jälkeenkin, kun lumet ovat pelkkä muisto vain. Silloin alkaa kaiken sen kulkukäytäville heitetyn hiekan poistaminen asfalteilta. Siihenkin menee useampi viikko.
www.finlaysonalue.fi
Teksti ja kuvat: Mainossatama Oy 2022