ti jouluk. 15 09:00:00 2020
Kun Tiina Justén aloitti viime joulukuussa Porin Kauppakeskus Puuvillan kauppakeskusjohtajana, ei hän osannut vielä aavistaa, mitä kaikkea tuleva vuosi pitäisi sisällään.
– Kuluneet 12 kuukautta ovat olleet kaikin puolin erikoisia. Aloitin uudessa työssä kesken vilkkaimman joulumyynnin ja melko pian sen jälkeen koko Suomi siirtyi poikkeustilaan ja ihmiset jäivät koteihinsa. Lyhyesti tiivistettynä tämä vuosi on ollut haastava, mutta silti onnistunut, Justén kertoo.
Tunnelmat ovat vaihdelleet Kauppakeskus Puuvillassa laidasta laitaan, mutta Justénin päällimmäisenä tunteena on ylpeys kauppakeskuksen oman henkilökunnan toiminnasta.
– Työntekijämme ovat puhaltaneet yhteen hiileen ja miettineet oma-aloitteisesti, miten pystymme varmistamaan turvallisen asioinnin kauppakeskuksessa. Siivoustiimimme kehitti esimerkiksi ostoskärryjen- ja korien desinfiointipisteen, josta olemme saaneet asiakkailta todella hyvää palautetta.
Kiitosta saavat myös kauppakeskuksen liikkeiden pitäjät, jotka ovat ottaneet käyttöön uusia kotiinkuljetus- ja noutopalveluita.
– Etenkin pienet liikkeet, joilla ei ole verkkokauppaa, ovat olleet todella luovia. Osa on jopa mahdollistanut tuotteiden tilaamisen sosiaalisen median kautta.
Kävijäennätysten kesä
Porin rauhallisella tasolla pysynyt tartuntatilanne sekä Kauppakeskus Puuvillan isot tilat vaikuttivat keväällä siihen, että pahimman alkujärkytyksen jälkeen ihmiset palasivat ostoksille melko nopeasti.
– Myynnin kehitys nousi edellisvuoden tasolle kesäkuussa ja heinäkuussa teimme jopa uuden ennätyksen kävijämäärissä. Maakuntamatkailu näkyi kesällä vahvasti Porin seudulla ja ihmisten lisääntynyt vapaa-aika on kasvattanut esimerkiksi urheilu-, ulkoilu- ja sisustustuotteiden kysyntää. Kauppakeskuksessamme aloitti kesäkuussa myös kaksi uutta lifestyle-liikettä, Justén iloitsee.
Puuvillassa riittää valikoimaa, sillä Satakunnan suurin kauppakeskus tarjoaa tällä hetkellä toimitilat 70:lle eri liikkeelle.
– Kauppakeskuksen yhteydestä löytyy myös Business Park, joka lisää erityisesti lounas- ja kahvilapalveluiden kysyntää.
Kauppakeskukseen avataan tänä vuonna yhteensä viisi uutta liikettä, jotka laajentavat Puuvillan tarjontaa entisestään.
– Vuokrausasteemme on ollut koko ajan hyvä ja on ollut hienoa huomata, että kivijalkaliikkeille on edelleen kysyntää. Verkkokaupan suosiosta on puhuttu paljon, mutta ihmiset haluavat selvästi tulla myös paikan päälle asioimaan.
Jouluna laitetaan parasta pöytään
Joulu on perinteisesti isoin sesonki kaupan alalla ja tänä vuonna sen merkitys näyttää korostuvan entisestään.
– Joulumyynti on etenkin monille pienemmille liikkeille tilaisuus paikata keväällä menetettyä myyntiä, Justén sanoo.
Kulunut vuosi on sujunut Puuvillassa kevään notkahduksesta huolimatta hyvin, mutta koronan aiheuttamasta epävarmuudesta johtuen kauppakeskuksessa jännitettiin silti, miten ihmiset lähtevät jouluostoksille.
– Lokakuun hyvät luvut ja kauppiailtamme saama palaute antavat kuitenkin viitteitä siitä, että joulumyynnistä tulee onnistunut.
Tavallisesti joulumyynti käynnistyy Kauppakeskus Puuvillassa kunnolla vasta marraskuussa, mutta nyt myynti jakautuu pidemmälle ajalle.
– Asiakkaamme ovat selkeästi aloittaneet jouluvalmistelut tavallista aikaisemmin. Poikkeuksellisen ja haastavan vuoden päätteeksi joulusta halutaan nauttia pidempään ja siihen myös panostetaan monissa perheissä enemmän. Jouluvalmistelujen aloittaminen hyvissä ajoin on myös hyvä keino välttää isoimmat ruuhkat ja varmistaa, että mahdollisimman moni voi nauttia joulusta terveenä.