ti tammik. 26 07:30:00 2021
Vuoden vaihtuessa monet ihmiset alkoivat odottaa paluuta vanhaan normaaliin. Renorilla sen sijaan on suunnattu katseet odottavaisin mielin kohti tulevaa.
– Tilatarpeet muuttuivat ja muokkasivat kiinteistömarkkinoita jo ennen vuotta 2020 ja koronaa. Viime vuosi vain kiihdytti muutosta ja toi siihen omia vivahteitaan. Meidän ei kannata keskittyä siihen, millaista liiketoimintamme oli ennen viime vuotta, vaan panostettava siihen, millaista haluamme sen olevan lähivuosina, Renor Oy:n toimitusjohtaja Marko Liimatainen sanoo.
Korona hallitsee elämäämme tällä hetkellä vahvasti ja se on näkynyt myös Renorin liiketoiminnassa.
– Korona jättää omat jälkensä yhteiskuntaamme, mutta meillä on edessämme myös muita ongelmia, kuten maapallomme kantokyvyn riittämättömyys. Rakentaminen ja rakennusten ylläpito aiheuttavat ison osan Suomen päästöistä ja siksi olemme nostaneet vastuullisuusajattelun myös Renorin toiminnan keskiöön.
Renorilla on panostettu viime vuosina etenkin energiatehokkuuden parantamiseen sekä uusiutuvien energiamuotojen käyttöönottamiseen.
– Vastuullisuuden lisäksi myös tilojen terveys ja turvallisuus ovat kantavia teemoja strategiatyössämme.
Muuntojoustavuus keskiössä
Jakamistalouden yleistyessä Renorin toimitusjohtaja näkee, että yksi kiinteistöalan seuraavista merkittävistä kehityssuunnista löytyy erilaisista yhteistiloista.
– Etenkin toimistotilojen käyttö on nyt isossa murroksessa. Etätyöskentely on lisääntynyt ja ihmiset ovat oppineet etäkokous- ja tapahtumakulttuurin. Lisäksi yhä useampi työllistää itsensä freelancerina. Harva kuitenkaan työskentelee täysin yksin, vaan yhteisessä toimistoympäristössä muiden saman alan osaajien kanssa, Liimatainen kertoo.
Uusi työskentelymalli asettaa uudenlaisia vaatimuksia myös tiloille.
– Kiinteistöissämme on perinteisesti ollut isompia toimistoja, joissa toimii yksi yritys. Nyt tiloja muokataan pienempiin kokonaisuuksiin, niissä rajoissa, kun se on mahdollista vanhoissa rakennuksissa. Muunneltavuus ja muokattavuus ovat lähtökohtana myös uusien kohteidemme suunnittelussa ja rakentamisessa.
Merkittävään tilatarpeiden vähenemiseen Liimatainen ei usko ainakaan Renorin kohdalla.
– Kiinteistöjemme paras puoli on loistava sijainti ja luotan siihen, että tiloillemme riittää kysyntää. Ihminen on sosiaalinen olento, joka kaipaa muiden kaltaistensa seuraa. Kun korona hellittää, toimistojen, kauppakeskusten ja erilaisten yhteistilojen käytävillä riittää varmasti taas vilinää.
Parasta on palvelu
Sitä ennen Renorilla aiotaan miettiä, miten asiakkaita ja tilojen loppukäyttäjiä voidaan palvella tulevaisuudessa entistä paremmin. Pohjana kehitystyölle toimii KTI Kiinteistötieto Oy:n tekemä asiakastyytyväisyyskysely.
– Oli ilahduttavaa huomata, että poikkeuksellisesta ja haastavasta vuodesta huolimatta asiakkaidemme kokonaistyytyväisyys on kasvanut kaikilla toimialoilla. Se on osoitus siitä, että olemme onnistuneet kehittämään palvelujamme ja liiketoimintaamme oikeaan suuntaan, Liimatainen sanoo.
Renorin asiakkaista 92 prosenttia kertoo suosittelevansa yrityksen palveluita myös muille. Suosittelijoista 48 prosenttia kertoi olevansa valmis suosittelemaan Renoria aktiivisesti.
– Saimme kiitosta etenkin palvelutasostamme, viestinnästä ja joustavuudesta. Näistä tuloksista kuuluu iso kiitos henkilökunnallemme, joka on pitänyt laadukkaat kiinteistöpalvelut keskiössä myös kaiken myllerryksen keskellä.
Vuodessa 2021 Liimatainen odottaa eniten sitä, millainen yhteiskuntamme uudesta normaalista muodostuu.
– Päällimmäinen tunteeni on innostus. Uskon, että muutos luo mahdollisuuksia meille ja monille muille yrityksille, jotka ovat valmiita tarttumaan tilaisuuteen. Toivon myös, että asiakkaamme haastavat meitä kehittymään ja kertovat avoimesti tiloihimme liittyvistä tarpeistaan. Vain siten voimme tarjota heille entistä parempaa palvelua.