ti 23. toukokuuta 2023 13.00.00
Trendiennusteet puhuvat verkkokaupan kasvun puolesta, mutta porilaisessa Kauppakeskus Puuvillassa tehtiin viime vuonna historian paras myyntitulos. Kauppakeskusjohtaja Tiina Justén uskoo, että kauppakeskukset vahvistavat asemaansa perheiden ja ystävien kohtaamispaikkana. Kauppakeskuksiin tullaan viihtymään ja hakemaan elämyksiä.
Puuvillan kauppakeskus Porissa teki vuonna 2022 historiansa parhaimman myyntituloksen. Kappakeskuksen kokonaismyynti oli yli 102 miljoonaa euroa. Myös kävijämäärä oli ennätyksellinen yli 5,5 miljoonaa.
– Pandemia-aika synnytti patoutunutta kysyntää sosiaalisille tapaamisille ja elämysten kerryttämiselle. Se selittää varmasti osaksi viime vuoden hyviä lukuja, sanoo Tiina Justén.
– Tämän vuoden lukuja olemme seuranneet jännittyneinä, eletäänhän tässä jälleen kerran erikoisia aikoja. Mutta toisin kun olemme pelänneet, tämänkin vuoden ensimmäisten kuukausien myynti on ollut viimevuotista tasoa tai jopa vähän yli.
Justén arvelee, että pandemia-ajalta kuluttajille jäi myös säästöjä, joita nyt käytetään.
– Ihmisten on helppo tulla kauppakeskukseen tapaamaan ystäviä tai viettämään vapaa-aikaa perheen kanssa. Siinä on kauppakeskuksen mahdollisuus ja voimavara.
Elämyksellisyyttä ja palveluja
Kauppakeskus ei ole enää pelkästään paikka, jonne mennään ostoksille. Puuvillassakin panostetaan tapahtumatuotantoon, elämyksellisyyteen ja palvelujen monipuolisuuteen.
– Esimerkiksi eduskuntavaalien alla Puuvilla oli hyvä foorumi keskustelulle ja vaikuttamiselle. Meillä oli paljon varattuna erilaisia tilaisuuksia vaaliteemalla, suuria ja pieniä tapahtumia, Justén kertoo.
– Pandemian aikana suuria tapahtumia ei voitu järjestää, mutta nyt on aika palauttaa suuret tapahtumat Puuvillan ohjelmistoon. Samalla näemme, mitä ihmiset haluavat ja kaipaavat, mihin suuntaan tapahtumia kannattaa kehittää.
Kesällä tehdään tulosta
Joulu on perinteisesti kauppojen ja kauppakeskusten parasta sesonkia. Porin Puuvillalle kesä on melkein joulun veroinen sesonki, kun ihmiset lomailevat ja matkustelevat.
– Meille tullaan ostoksille ja viihtymään noin 50 kilometrin säteellä. Kesällä säde laajenee lomamatkaajien myötä kauemmaksi. Kesän superviikolla Suomi Areena ja Pori Jazz ovat perinteisesti tuoneet meille paljon asiakkaita, kauppakeskusjohtaja Tiina Justén kertoo.
Tulevana kesänä Pori Jazz ja SuomiAreena -tapahtumat järjestetään ensimmäistä kertaa eri viikoilla. Näin tasataan majoitus- ja muita resursseja. Puuvillassa varaudutaan kesällä siis kahteen isoon asiakaspiikkiin.
KTI Kiinteistötieto tilastoi ja tekee kauppakeskusvertailua kvartaaleittain. Koronapandemian jälkeiset luvut näyttävät hyvin postitiivisilta maakuntien kauppakeskuksissa.
– Pääkaupunkiseudun ja Helsingin keskustan kauppakeskukset eivät ole vielä päässeet täyteen vauhtiin, johtuen luultavasti edelleen jatkuneesta etätyötrendistä, toteaa Justén.
– Uskallan ennustaa kauppakeskuksille ja erityisesti Puuvillalle hyvää tulevaisuutta. Korona teki meille osaltaan palveluksen, kauppakeskusten kuluttamisessa ollaan otettu iso harppaus kohti amerikkalaista kulttuuria. Se tarkoittaa, että kauppakeskuksissa vietetään enemmän aikaa, tänne sovitaan treffejä ja täältä haetaan elämyksiä jokaiseen päivään.
INFO
Kuva 1: Johan on markkinat -hintakampanja / Kuva 2: Sanna Marin Puuvillassa / Kuva 3: Sanna Marin Puuvillassa
Kuva 4: Hiihtolomaohjelmaa / Kuva 5: Hiihtolomaohjelmaa / Kuva 6: Johan on markkinat -hintakampanja
Teksti: Johanna Talikainen / Mainossatama Oy ja Porin Puuvilla Oy
Kuvat: Porin Puuvilla & Kauppakeskus Puuvilla