ti syysk. 24 09:40:00 2019
Askonkatu, sen uusi linjaus ja kevyen liikenteen väylät sekä uudet pysäköintialueet otettiin käyttöön kesällä. Vaikka rakennustyöt kestivät yli vuoden ja kulkuyhteyksissä tapahtui useita muutoksia, sujui hanke hyvässä yhteishengessä alueen käyttäjien kanssa. Askonalueen kehittäminen on merkittävä osa Lahden kaupungin kehittyvää kokonaisuutta. Kehitystyössä yhdistyvät kaupunkikeskustan, koko radanvarren ja matkakeskuksen käytön kehittäminen yhtenäisenä, toiminnallisena ja nyt myös entistä paremmin asumisen ratkaisuja tarjoavana alueena.
Askonalue on muuttunut viime vuosien aikana valtavasti niin toimitilojen tarjonnan, kuin maankäytönkin kannalta. Alue on kiinnittynyt uudelleen osaksi lahtelaista kaupunkikulttuuria.
Askonalue muotoutuu uuteen muotoon
Projektipäällikkö Riitta Niskanen Lahden kaupungilta on tuttu Askonalueen ja sen lähialueiden ihmisille. Hän on ollut monesti mukana tapaamisissa, joissa on keskusteltu asukkaiden ja yritysten kanssa alueen kehittämisestä.
"Askonalue ja koko radanvarren alue on tulevaisuudessa Lahden ydinkeskustaan kiinnittyvä urbaani kaupunginosa. Alueella yhdistyvät julkisen liikenteen solmukohta sekä liike-elämän ja asumisen toiminnot sekä kattavat yksityiset ja julkiset palvelut. Radanvarsi on muuttumassa entisestä teollisuuskeskittymästä aivan uuteen muotoon”, Riitta Niskanen kertoo.
”Esimerkiksi Askonalueella yhdyskuntarakenne muuntuu ja tiivistyy. Nykyisten toimitilojen lisäksi sinne rakentuu jatkossa asuinkortteleita, pysäköintitaloja ja liikekortteli päivittäistavarakauppoineen sekä uusia toimistorakennuksia. Tätä varten rakennamme viihtyisiä ja turvallisia kulkureittejä”, hän jatkaa.
Lahden ensimmäiset yksisuuntaiset pyörätiet
Renorilla on Askonalueella yli 300 yritysasiakasta, näissä työskentelee yli 2500 henkilöä. Matkakeskuksen läheisyys antaa mahdollisuuden kehittää aluetta kestävän liikkumisen alueena, mutta kasvavien liikennevirtojen vuoksi on tärkeää huomioida myös liikkumisen monipuolisuus ja turvallisuus. Erityisesti kävelyn ja pyöräilyn olosuhteisiin on panostettu, kulkeehan alueen läpi myös runsaasti koululaisia.
Askonkadun uudistamisen yhteydessä Lahteen valmistuivat ensimmäiset yksisuuntaiset pyörätiet. Ne ovat nopeakulkuisia ja turvallisia reittejä pyöräilijöille. Turvallisuutta lisää muun muassa se, että autoilijat havaitsevat yhteen suuntaan liikkuvan pyöräliikenteen paremmin, kuin kahteen suuntaan liikkuvan pyöräliikenteen.
Kaupunkikoteja Askonalueelle
”Askonkadun uuden katulinjauksen myötä on alueen täydennysrakentaminen mahdollista. Uuteen läntiseen asuinkortteliin on jo rakenteilla ensimmäinen kerrostalo. Tärkeää on, että alue miellettäisiin jatkossa myös asuinalueeksi", sanoo Riitta Niskanen.
Kun Eteläinen kehätie saadaan käyttöön 2020 loppuun mennessä ja erityisesti raskas liikenne siirtyy käyttämään uutta väylää, niin Askonaluetta reunustavat Valtatie 12 ja Mannerheiminkatu rauhoittuvat ja alue muuttuu entistä kaupunkimaisemmaksi.
Renor kumppanina
Alueen toiminnallisuutta ja suunnitteluratkaisuja on tehty yhdessä Renorin kanssa. Mietittävänä on ollut mm. hulevesialtaiden ja kadun ratkaisuja. Mukaan on kutsuttu aina myös alueen tai siihen yhdistyvien alueiden käyttäjiä ja asukkaita.
”Renor on vastuullinen toimija, joka osallistuu yhteistyöhön aktiivisesti niin ohjausryhmä- kuin työmaatasolla. He myös järjestävät tapaamisia alueen toimijoiden kesken, tarjoavat tiloja muun muassa asukastapaamisiin ja huolehtivat muutenkin esimerkillisesti omasta roolistaan alueen kehittäjänä”, kiittää Riitta Niskanen Renorin tiimiä.
LISÄTIETOJA:
Simo Niemelä, Renor Oy, puh. 040 869 1096, simo.niemela@renor.fi
Riitta Niskanen, Lahden kaupunki, puh. 050 559 4200, Riitta.M.Niskanen@lahti.fi