ma jouluk. 10 15:02:00 2018
Kaikista loppuvuoden mittareista mielenkiintoisin ja eniten ajatuksia herättävä on asiakastyytyväisyystutkimus. Me toteutamme sen osallistumalla KTI:n asiakastyytyväisyysvertailuun.
"Tämän vuoden mittauksessa säilytimme sijamme kolmen parhaan joukossa 19 toimijasta. Pidämme tätä hyvänä sijoituksena, toki ensi vuonna pyrimme valloittamaan kirkkaampiakin sijoituksia. Kokonaistyytyväisyydestä saamamme keskiarvo antaa tähän myös hyvät lähtökohdat: saimme 5 mahdollisesta pisteestä 3.96 pistettä (vertailuaineiston keskiarvo 3.77)", sanoo toimitusjohtaja Marko Liimatainen.
Tuloksia saimme koko Renorin toiminnasta ja kohteittain, ja vastaajajoukko kasvoi entisestään: nyt mukana oli jo 80 prosenttia kutsutuista eli 135 vastaajaa. Tulokset antavat meille askelmerkkejä kehitystarpeista, jotka koskivat muun muassa muuntojoustavuutta ja pysäköintipalveluja kohteissamme. Lisäksi tietyissä kohteissa sisäilmaolosuhteet lähinnä lämpötilojen hallinnan ja ilmanvaihtuvuuden suhteen vaativat parantamista.
”Nämä ovat tärkeitä palautteita ja teemme vuonna 2019 myös näiden parissa tiukasti töitä. Kiitän kaikkien renorlaisten puolesta saamistamme palautteista”, jatkaa Marko Liimatainen.
Yritysvastuun merkitys toimitilojen valinnassa näkyy vahvasti
Yritysvastuun merkitystä mitattiin nyt ensimmäistä kertaa ja se osoittautui ohittamattomaksi vastaajillemme. Kun asiakkailtamme kysyttiin, ”kuinka tärkeitä yritysvastuunäkökulmat ovat yrityksellenne toimitiloja koskevissa päätöksissä”, niin 40 prosenttia vastasi ”erittäin tärkeä” ja 40 prosenttia vastaajista sanoi sen olevan ”tärkeä”.
Me saimme vastuullisuudesta 4.1 pistettä viidestä mahdollisesta. Kuvaavaa on, että vastaajista 50 prosenttia antoi meille arvosanan ”tyytyväinen” ja 36 prosenttia ”erittäin tyytyväinen”.
Yritysvastuu kattaa Renorissa liiketoiminnan laajasti, ja tällä saralla olemme tehneet myös merkittäviä investointeja kohteissamme. Esimerkkinä vuosi 2017, jolloin kasvatimme uusiutuvan energian osuutta kiinteistöissämme ja pystyimme alentamaan portfoliomme hiilidioksidipäästöjä noin 30 prosentilla vuoteen 2016 verrattuna.
Osallistumme vuosittain kansainväliseen kiinteistöalan vastuullisuutta mittaavaan GRESB Real Estate -arviointiin, tämän vuoden tulokset raportoidaan syksyllä 2019.
Keskeiset tulokset asiakaspalvelusta hyvällä tasolla
Erityisen ilahtuneita olemme tuloksista, jotka kertovat asiakaspalvelumme hyvästä tasosta. Asiakkaamme odottavat meiltä kykyä tunnistaa heidän liiketoimintansa tarpeita ja taitoamme käyttää ammattitaitoamme vastataksemme niihin. Näiden osalta saamamme palaute oli hyvällä tasolla (4.0-4.2). Saman suuntaisia mitattavia asioita ovat tiedonkulku, kyky toteuttaa sovitut asiat ja asiakaspalvelun saatavuus ja sujuvuus. Myös näiden osalta saamamme palaute oli vähintään 4.
”Arvosanamme näissä tärkeissä tyytyväisyyttä mittaavissa tekijöissä oli joko kohentunut tai pysynyt samalla tasolla. Nämä ovat myös asioita, joiden eteen tulemme tekemään jatkossakin keskittyneesti työtä”, Marko Liimatainen sanoo.
Asiakaspalvelun lisäksi mittaamme tuotettujen palvelujen onnistumista, olivatpa ne suoraan kohteessamme tai lähiympäristöön sijoittuvia palveluja. Tavoitteenamme on, että työympäristömme tarjoavat yritystason palveluja suoraan asiakkaillemme ja ympäristön palvelut tukevat kohteissamme työssä käyvien oman arjen tarpeita. Tällaisia ratkaisuja ovat muun muassa kauppojen, postin tai kahvila-ravintoloiden palvelut. Myös näihin ratkaisuihin asiakkaamme olivat tyytyväisiä, joskin parannettavaakin on.
Renorin imagoon on helppo liittyä
Vastaajamme antoivat hyvää palautetta imagostamme, siitä mielikuvasta, jonka Renor ja tarjoamamme kohteet heille tarjoavat. Ymmärrämme tämän niin, että kun kohteemme imago on pidetty ja arvostettu, niin silloin asiakkaidemme on helppo liittää oma yrityksensä meidän tarjoamaan yhteisöön. Imagopisteemme olivat 4.1 viidestä mahdollisesta.
Sijainti ja palvelut saivat kiitosta
Kaikkien puhuttelevien teemojen joukossa sijainnilla on tärkeä ja edelleen kasvava merkitys. Se on yksi keskeisistä taloudellisuuteen ja ympäristömme hyvinvointiin vaikuttavista tekijöistä: mitä lähempänä työnteon tilat ja kohteet ovat kaupungin muita avainalueita, sitä tehokkaampaa ja ympäristöystävällisempää on liikkuminen. Mitä paremmin tilat ja kohteet saavuttaa, sitä useammin henkilöt valitsevat kulkuvälineeksi julkisen liikenteen, polkupyörän tai vaikkapa jalankulun.
Renorin kohteet sijaitsevat kaupunkiensa keskustoissa, muutaman minuutin päässä lähimmästä kaupunki-, juna- tai vastaavasta matkakeskuksesta. Sijainnista saamamme pistemäärä oli huikeat 4.6 ja liikenneyhteyksistä että lähiympäristön palveluista saimme pisteitä 4.1.
Lisätietoja:
Marko Liimatainen, toimitusjohtaja, Renor Oy, p. 050 537 9108