Sympa on Suomessa ja kansainvälisesti menestynyt henkilöstöhallinnon digitaalisten ratkaisujen kehittäjä ja palveluntarjoaja. Jo alusta asti Sympan tavoitteena oli kansainväliset markkinat. Yhtä selvältä kuulostaa valinta toimia Lahdessa Askotalossa.
Sympan perustivat vuonna 2005 sisarukset Keijo Karjalainen ja Taina Sipilä, jotka lähtivät kehittämään kokonaisvaltaista HR-ratkaisua yrityksille. Tämän jälkeen yritys on kasvanut kansainväliseksi palveluyritykseksi: käyttäjiä Sympan ratkaisulla on yli 300 000 noin 600 yrityksessä, yli 50 maassa ja ratkaisu on käytettävissä 16 kielellä.
Sympan toimitusjohtaja Keijo Karjalainen summaa lyhyesti liiketoiminnan tavoitteet: ”Kasvu, kannattavuus ja työn hauskuus. Kun on hauskaa, niin tapahtuu hyviä asioita.”
Numeraaliset saavutukset ovat kunnioitettavia, mutta meitä kiinnostaa nyt hyväntuulisuuden merkitys toiminnalle, sillä se on kuultavissa Karjalaisen puheessa ja nähtävissä muun muassa Sympan toimitiloissa.
Tilat kuin Sympa itse
Sympa tuli Askotaloon vuonna 2012 ja vuoden 2018 alussa he muuttivat isompaan, noin 700 neliömetrin toimistotilaan Askotalossa. Käydessämme tutustumassa tiloihin näimme, että ”hyväntuulisuuden ja hauskuuden johtamisideologia” on vaikuttanut selkeästi uuden tilan suunnitteluun. Tilojen ideointiin oli kaikilla sympalaisilla mahdollisuus vaikuttaa.
Puolet tiloista on varattu keskittyneeseen työntekoon hillityssä avokonttorissa. Harmaasävyisessä, pehmeällä kokolattiamatolla varustetussa tilassa työskentelee useita henkilöitä melkein pehmeässä hiljaisuudessa. Ehkä tätä korostavat myös toimitusjohtajan kevyet askeleet Sympan omissa Reino-tossuissa. Avokonttoria täydentää tiimi- ja videoneuvottelutilat.
Toisen puolen valoisan toimiston tiloista on vallannut hauskuus ja hyvinvointi: peli- ja jumppatila vastaanottaa vierailijan sisääntuloaulassa. Pöytäfutis ja jumppapallot saavat tulijan viiveettä iloiseksi. Ja kun eräs futistiimi asettuu pelaamaan, voi nähdä, että tämä ei ole ainutkertaista, vaan kädet toimivat yhtä vikkelästi kuin hiirellä.
Hyvinvointi silmässä on Sympaan suunniteltu myös avoin keittiö/taukotila-konsepti. Suureen tilaan tulvii valoa korkeista ikkunoista. Pitkän pöydän ympärille kokoonnutaan ruokailun lisäksi pelaamaan lautapelejä. Avokeittiön rento fiilis ulottuu hiljaisen avokonttorin puolelle ikkunaseinän läpi. Eikö se jo pehmennä oloasi?
Askotalossa hyvät palvelut
Askotalo tarjoaa asiakkaille monipuolisten kokoustilojen lisäksi Werstaan maistuvat kahvila- ja ravintolapalvelut. Myös näitä palveluja Sympa hyödyntää säännöllisesti. Eli talon koko paketti on Sympalle tuttu – ja hyvässä käytössä.
Kiinteistöpäällikkö Timo Väisänen kertoo, että Renor kehittää palveluja jatkuvasti. ”On tärkeää tehdä alueesta toimiva kokonaisuus, jossa työt sujuvat ja työympäristö tukee myös oman arjen sujuvuutta.”
Keijo Karjalainen kiitteleekin Askonalueen yleistä kehitystä: ”Alue on muuttunut suuresti siitä, kun tulimme tänne. Täällä on enemmän yrityksiä, työpaikkoja, mahdollisuuksia ja lisäksi, hyvät kulkuyhteydet eri suuntiin. Tämä on hyvä sijainti Sympalle.”
Askonalueen kehitys ottaa tällä hetkellä isoa askelta, kun alueen kulkureittejä ja pysäköintiratkaisuja uudistetaan. Tänä kesänä valmistuva kadunrakennustyö lisää alueen viihtyvyyttä ja liikenneturvallisuutta. Liikuntamahdollisuuksia Sympalla tukee myös hyvät henkilökunnan tilat. ”Toteutimme Sympan toimistolle hyvät suihkutilat, jolloin muun muassa työmatka pyörällä tai juosten on aivan verraton vaihtoehto”, Timo Väisänen kertoo.
Tavoitteena kehittyminen ja valtava kasvu
Keijo Karjalainen kertoo Sympan kasvaneen edellisen vuoden aikana noin 40 prosenttia liikevaihdolla mitattuna. ”Olemme kansainvälinen yritys, ja meillä on toimistot Ruotsissa, Norjassa, Tanskassa, Hollannissa ja Saksassa”, hän kertoo.
Sympa on tunnettu jatkuvasti kehittyvästä pilvipalvelustaan. ”Tuemme asiakkaidemme HR-työtä digitalisoimalla HR-prosessia. Kun prosessi tehostuu, niin asiakkaillemme jää entistä enemmän aikaa keskittyä ihmisten kohtaamiseen ja johtamiseen. Teknologian pitää mahdollistaa tämä”, Keijo Karjalainen kertoo.
Esimerkiksi hän nostaa kehityskeskustelun, jota voidaan käydä monin eri tavoin. Keskeistä on kuitenkin se, että aika ei kulu pitkien, kankeiden lomakkeiden täyttämiseen, vaan hyvään keskusteluun. Yksinkertaisimmillaan esimerkki taas voi olla se, kun työsopimus voidaan allekirjoittaa sähköisesti. Pieni asia, mutta mukava ja helppo molemmille osapuolille.
Renorille tärkeä asiakas
Timo Väisänen Renorilta kertoo asiakkuuden olevan erittäin mielenkiintoinen. ”Tilojen suunnittelussa Sympalla oli hankkeessa oma suunnittelija, joka teki meidän valitsemamme arkkitehdin kanssa yhteistyötä. Työ sujui hyvin ja suunnitelmia vietiin eteenpäin yhdessä hyvällä sykkeellä. Tilat ovat erityisen monipuoliset, ja koko suunnittelun ja toteutuksen ajan osapuolet kuuntelivat toisiaan ja ratkaisuna syntyi asiakastamme ilahduttava tila.”
LISÄTIETOJA:
Renorista kiinteistöpäällikkö Timo Väisänen, puh. +358 40 0171 109, timo.vaisanen@renor.fi
Sympasta Kati Tammisto, markkinointijohtaja, +358 40 775 7162, kati.tammisto@sympa.com