Silkkitehtaan Konttoriin on muodostunut omaleimainen maailmansa, jossa ovien takana avautuu yllättäviä maisemia. Tässä jutussa avaamme ovet makujen maailmaan: Seagood Fort Deli Oy sijaitsee Konttorin ensimmäisessä kerroksessa.
Seagood Fort Deli Oy on perustettu yli 20 vuotta sitten. Yritystä viisi vuotta luotsannut Henrik Poulsen kertoo yrityksen palveluista:
”Tuomme maahan ruokatuotteita ja raaka-aineita, joita ammattilaiset käyttävät ruokien valmistukseen. Tuotteistamme 80 prosenttia jaellaankin tukkukaupan kautta ravintoloille, jolloin Seagood Fort Deli ei merkkinä näy loppuasiakkaille, mutta maistuu annoksissa”, Poulsen kertoo.
Noin 20 prosenttia yrityksen liikevaihdosta muodostuu erilaisten brändituotteiden myynnistä vähittäiskaupassa. Näistä tunnetuimpina ovat Texas Pete -kastikkeet. Lisäksi yrityksellä on omia merkkituotteita kuluttajille:
”Viisi vuotta sitten itse kehittämiemme tuotteiden osuus tarjoamastamme oli noin 5 prosenttia. Tämä on kuitenkin alue, jota olemme kehittäneet ja nyt omien tuotteiden osuus tarjoamasta on jo 40 prosenttia", Poulsen sanoo.
Makuja maailmalta ja maailmalle
Seagood Fort Delin tuotteiden lähdealueita on eri puolella maailmaa, painopisteenä on Eurooppa, mutta tuotteita tuodaan myös Yhdysvalloista ja Aasian maista. Viimeksi Henrik Poulsen vieraili Saksassa Anuga Food Fair’ssa. Täällä oli jälleen mahdollisuus tavata uusiakin toimittajia ja tutustua kansainvälisiin trendeihin. Poulsen kertoo, että he myös vievät makuja maailmalle:
”Meidät tunnetaan ja meille tarjotaan hienoja tuotteita. Samaan aikaan olemme pystyneet tarjoamaan makuja maailmalle: keittiöstämme ovat lähtöisin muun muassa vegaaniset kukkakaali-wings’it ja erilaiset avocado-johdannaiset, jotka ovat löytäneet tiensä moneen maahan Euroopassa.”
Mikä ruuassa puhuttaa juuri nyt?
Poulsenin mukaan ”kaikkialla” puhutaan tällä hetkellä eläinperäisen proteiinin korvaamisesta kasviperäisellä. Samoin keveys ja tuoreus ovat edelleen kuluttajan valinnoissa vaikuttava trendi. Uusimpana teemana hän pitää tunnistettavuutta, josta hän tiivistää näin:
”Valmisruokien kulutus kasvaa edelleen. Samaan aikaan ihmiset haluavat tunnistaa ja ymmärtää, mitä ruoka sisältää. Tästä syystä esimerkiksi valmissalaatti myydään kaupassa siten, että annoksissa erotellaan eri raaka-aineet. Lisäksi kastike myydään erikseen, jolloin se ei peitä ruokia tai niiden makuja.”
Maku on tärkein
Maku onkin Seagood Fort Delille yksinkertaisesti pääasia. Poulsenin mukaan makutottumukset ovat muuttuneet 2000-luvulla suuresti: ennen ruuasta maistettiin perinteisesti suola, sokeri ja pippuri. Tänään ruuasta halutaan löytää erilaisia ja vahvojakin makuja, kuten chili, inkivääri, minttu.
”Makuja kehitämme ja rakennamme yhteistyössä asiakkaidemme kanssa. Tiimissämme on useita keittiömestareita, jotka luovat ja toteuttavat ratkaisuja asiakkaille. Tämän vuoksi meille on myös tärkeää, että meillä on demokeittiö, jossa voimme yhdessä kehittää tuotteita ja ideoida reseptivinkkejä”, Henrik Poulsen kertoo.
Tilaa huipputiimille - demokeittiö kruunaa asiakaspalvelun
Seagood Fort Deli halusi toteuttaa erinomaisen työympäristön Silkkitehtaalle Tikkurilaan.
”Teemme 10 hengen tiiminä yhdessä töitä, ja nämä Silkkitehtaan uudet tilat inspiroivat meitä. Itselläni olikin valtava tarve tehdä huipputiimille hyvät tilat”, Poulsen kertoo.
Seagood Fort Delin demokeittiö on viisi metriä korkea, ilmava tila, jossa on käytetty tilanjakajina jykevää saareketta, pitkää ruokapöytää ja lasiseinällä keittiöstä erotettua tuote-esittelytilaa. Tila on suunniteltu asiakkaiden kanssa työskentelyä varten - ja uusien makujen kehittämistä varten.
Täältä löytyy myös viimeisintä teknologiaa, jonka Henri Poulsen uskoo yleistyvän kotikeittiöihin asti 10-15 vuodessa: 3D-ruokatulostin, joka tuottaa kauniita, virheettömiä annoksia ja vaikkapa kakunkoristeita erilaisista raaka-ainemassoista.
Toinen puoli yrityksen tiloista on avonaista, korkeaa monitoimitilaa. Tilaa rytmittävät oleskelutila ja sermeillä erotetut työpisteet sekä kaksi lasiseinin äänieristettyä huonetilaa.
Silkkitehtaan korkeat ikkunat juoksevat toimistossa koko pitkän ulkoseinän mitalla. Lisää luonnetta tilaan tuovat seinille ripustetut taiteilija Marita Kouhian POP ART -teokset, joista voi tunnistaa artisteja kuten Pink, Whitney Houston, Adele, Bruce Springsteen, Nina Simone ja Leonard Coehen.
Henrik Poulsen
- 24-vuotiaana keittiöpäälliköksi legendaariseen ravintola Lehtovaaraan Helsingissä
- idea omasta yrityksestä syntyi varhain, lopulta perustanut 12 ravintolaa
- tuo makuja maailmalta Suomeen
- sijoittajana useassa ruoka-alan start-up-yrityksessä
”Olen omien polkujen kulkija. Sanon aina, että en tee töitä, tulen paikalle ja viihdyn täällä, lopputuloksena syntyy hyviä juttuja.”
LISÄTIETOJA
Seagood Fort Deli Oy, Henrik Poulsen, toimitusjohtaja, 040 149 0004 tai sposti: etunimi.sukunimi@fortdeli.fi
Renor Oy, Hanna Nurminen, 040 0894 889 tai hanna.nurminen@renor.fi